Játékos Matematika

Az Irinyi János Református Oktatási Központ Tompa Mihály Általános Iskolája ismét eredményesen pályázott a Nemzeti Tehetség Program NTP-MTTD-17 kódjelű kiírásban, 60 órás, tanórán kívüli, a matematikai, vagy a természettudományos, vagy a digitális kompetenciák elmélyítését szolgáló, élmény- és felfedezés központú, komplex tehetséggondozó program megvalósítására.

Az elnyert támogatás összege: 1 200 000 Ft.

A pályázat megvalósulásának időszaka: 2017/18 – as tanév.

A tanév során fejtörőket, japán stílusú logikai feladatokat és BONGARD feladványokat oldunk meg, illetve ilyen típusú feladatokat készítünk.

Papírkonstrukciókat alkotunk és Archimédeszi testeket ragasztunk.

Hídépítős, vonalnyerős, lerakosgatós játékokat játszunk dr. Nagy László: Játéktan c. jegyzetéből.

A hézagmentes síklefedést gyakoroljuk a geometriai formakirakó készlettel. Térbeli konstrukciókat készítünk a Zometool elemekből.

Párokban és csoportokban táblajátékokkal játszunk, illetve egyénileg ördöglakatokat, kirakókat oldunk meg.

A programot színesíti a novemberi Kreativitásnap és a márciusi Tehetségnap rendezvényünk. A tavasz folyamán kirándulást tervezünk a Debreceni Egyetemre.

A tavalyi sikeren felbuzdulva a zárórendezvény a felsőtagozatnak szóló játékdélután lesz 2018 májusában.

A programban 16 tanuló vesz részt Suga László tanár úr vezetésével.

 

2017. szeptember 15.

 

Beszámoló az NTP-MTTD-17-0207 pályázathoz

Sikeres pályázat eredményeként a 2017-18-as tanévben Játékos Matematika néven folytatódott a Matematikai Játékok Műhelye foglalkozássorozat.

 Szeptember elején a megszólított tanulók hamar igent mondtak a pályázatban való részvételre. A tavalyi csoportból egyéb szakköri elfoglaltság miatt egy fő nem folytatta a pályázatban való részvételt, de az új tagok bevonása az iskolában, a foglalkozásról elterjedt jó hírek miatt gyorsan megtörtént. Az iskolavezetés pedig azzal támogatott, hogy egyéb, őket érintő iskolai elfoglaltságokat a keddi napra nem tervezett.

A délutáni foglalkozásokon a tanulók aktívan vettek részt, a 1415-os kezdésre pontosan érkeztek, hiányzások csak betegségek miatt fordultak elő. Fegyelmezési problémák sem voltak, csak az alkotások során kellett rájuk szólni, hogy egymás ugratása helyett a feladatra koncentráljanak. Igaz viszont, hogy a kommunikációs képességük itt fejlődött. A matematika iránti fogékonyságuk, érdeklődésük erősödött, sok versenyre neveztek.  A társasjátékok kapcsán elemeztük az adott lépés célszerűségét, szó esett a győztes stratégiákról is. A változatos játékok fejlesztették a problémamegoldó és koncentrációs képességet, a logikus és stratégiai gondolkodást, figyelmet, szókincset, térlátást, verbális és vizuális memóriát, kudarctűrést, érzelmi megnyilvánulást, közösségben való szerepvállalást, fegyelmezettséget.

A manuális tevékenységet igénylő (vágás, ragasztás) alkotások készítésekor kiderült, hogy a matematikai képesség és a kézügyesség nem mindig áll szoros kapcsolatban.

Több kollégától is érkezett visszajelzés, hogy a tanórai beszélgetés közben (történelem-, irodalom-, vagy rajzóra) felmerült, hogy néhányan már látták azt a festményt, vagy művészeti alkotást. Az is megfigyelhető, hogy szünetekben a különböző évfolyamú résztvevők keresték egymás társaságát.

A csoport összetétele a tanév során iskolaváltás miatt decemberben egy fővel változott.

Szeptember 12-től a keddi 2 órás foglalkozásokat folyamatosan tartottuk.

Két kedd maradt ki, október 24-én a Bolyai matematikaverseny megyei eredményhirdetése, február 13-án pedig pedagógustovábbképzés miatt.

November 17-án megtartottuk a Kreativitásnapot, melyen Mező Ferenc, az egri Eszterházy Károly Egyetem Pszichológiai Intézetének Igazgatója tartott előadást a Kreatív élménypedagógia tervezése az IPOO-MIX-V eszközzel címmel, és 3 egyetemi hallgató közreműködött a kreatív játékok bemutatásában.

Március 13-én vendégül láttuk a szülőket és a testvéreket a Táblajátékos foglalkozás keretében.

Március 23-án megrendeztük iskolánkban a Tehetségnapot, melyen a diákok bemutató műsora után 40 tanuló részvételével matematikaversenyt rendeztünk négy fős csapatok részvételével. Az eseményen a kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolájának és Ádám Jenő Tagiskolájának 24 tanulója is részt vett.

Április 4-én a felsőzsolcai Kazinczy Ferenc Református Általános Iskolában bemutató foglalkozást vezettem, melyen beszámoltam az intézményünkben zajló pályázati tevékenységről.                                                                        

Az iskolavezetés felkérésére a táblajátékokból bemutató műhelyfoglalkozást tartottam az iskolánkban a pedagógusoknak, iskolai dolgozóknak és szülőknek 2018. április 17-én, melyen 31-en vettek részt.

A pályázat részeként egy kiegészítő programot vállaltam. 2018. május 12-én látogattunk el a Debreceni Egyetemre. Az egyetemen eddig csak 2 fő járt, így igen tetszett nekik a főépület impozáns látványa és a belső terek nagysága. Több épülettömb mellett elsétálva érkeztünk el a Matematikai Intézethez, ahol a gondolkodtató feladatokból kaptunk ízelítőt. Egy „szabadulós” feladatnak volt a legnagyobb sikere, ezzel mindenki megpróbálkozott és végül a sokadszori nekikezdés után megtalálták a megoldást. Az ízletes ebéd elfogyasztása után az AGÓRA-Tudományos Élményközpontot kerestük fel. Az ide tervezett 3 óra igencsak hamar eltelt. Figyelmüket lekötötték a különböző interaktív játékok. Nagy sikere volt a Planetáriumi előadásnak és a VR bázisnak. A legnagyobb élményt az ICAROS eszköz nyújtotta, de ezt csak 3 diák próbálhatta ki a 14 éves korhatár miatt. Szavaik alapján ide még visszatérnek.

A pályázati program zárásaként ezúttal is egy kiállítással egybekötött játékdélutánt szerveztünk. Előzetesen kiválogattuk a kiállításra szánt, a diákok által készített alkotásokat, a síkbelieket paravánokra raktuk, elkészítettük a beosztást, hogy melyikük melyik játéknál, kirakónál lesz a felelős segítő. A zárófoglalkozás napján berendeztük iskolánk auláját, kipakoltuk a táblajátékokat, a Zometool készleteket és a geometriai kirakókat. A rendezvényt egy rövid beszámolóval indítottuk, majd a játékok szabályainak megfelelően egyénileg, párban, vagy csoportban elkezdődött a játék. A pályázatban résztvevők ügyesen segítették a többieket a délután folyamán. Az 5-8.-os diákok láthatóan szívesen és aktívan vettek részt a programon. A végén a tervezettnél több időt vett igénybe a sok játék helyrerakása, de azért minden a helyére került.

Saját, és a kollégáim megítélése szerint is a pályázat elérte célját, sikerült maradandó élményeket nyújtani.

Suga László

       matematikatanár

Kazincbarcika 2018. június

Hozzászólások