Beszámoló a Matematikai Játékok Műhelye programról

http://www.emet.gov.hu/_userfiles/hatter_1/emet_logok/emet_logok_2016/emet_logo_szines_jpeg.jpg

Beszámoló az NTP-KKI-16-0241 pályázathoz

Szeptember elején mind a tíz megszólított tanuló azonnal igent mondott a pályázatban való részvételére. Az iskolavezetés pedig azzal is támogatott, hogy egyéb, őket érintő iskolai elfoglaltságokat a keddi napra nem tervezett.

A délutáni foglalkozásokon aktívan vettek részt, a 1415-os kezdésre pontosan érkeztek, hiányzások csak betegségek miatt fordultak elő. A matematika iránti fogékonyságuk, érdeklődésük erősödött, sok versenyre neveztek.  A társasjátékok kapcsán elemeztük az adott lépés célszerűségét, szó esett a győztes stratégiákról is. A változatos játékok fejlesztették a problémamegoldó és koncentrációs képességet, logikus és stratégiai gondolkodást, figyelmet, szókincset, térlátást, verbális, vizuális memóriát, kudarctűrést, érzelmi megnyilvánulást, közösségben való szerepvállalást, fegyelmezettséget.

A manuális tevékenységet igénylő (vágás, ragasztás) alkotások készítésekor kiderült, hogy a matematikai képesség és a kézügyesség nem mindig áll szoros kapcsolatban.

Több kollégától is érkezett visszajelzés, hogy a tanórai beszélgetés közben (történelem-, irodalom-, vagy rajzóra) felmerült, hogy néhányan már látták azt a festményt, vagy művészeti alkotást. Az is megfigyelhető, hogy szünetekben a különböző évfolyamú résztvevők keresték egymás társaságát.

A pályázat sikerességét pedig az is jelzi, hogy amikor a program látványos részét csináltuk, a kész alkotásokat pedig látták a többiek, sokan sajnálták, hogy kimaradtak a programból.

Szeptember végétől a keddi 2 órás foglalkozások folyamatosan tartottuk.

November 18-án megtartottuk a Kreativitásnapot, ahol Róka Sándor tartott előadást, az egri egyetemi matematikaszakos hallgatók pedig elhozták játékaikat.

2017. január 7-8-án kétnapos tanulmányi úton vettünk részt Budapesten.

Diákbeszámoló a Budapesti kirándulásról:

 

Szombat:              Reggel a társaság hullafáradtan felült a vonatra és elindultunk Pestre. A vonatról szép volt a kilátás. Először az ELTE-n voltunk. Ott a Matematikai Múzeumban testeket és testekkel kapcsolatos találmányokat, érdekességeket néztünk meg. Legjobban a neomágnes és a Gömböc tetszett.

Utána elindultunk a Csodák Palotájába, de útközben leraktuk a csomagjainkat a Hotel Papilonban. Az óbudai Csopa Playbarban megnéztük az Illuzió és Newton kiállítást, kémiai kisérleteket tekintettünk meg és itt a legnagyobb sikert a 9D-s mozielőadás aratta. A programok közti időben jót játszottunk a különleges csocsókkal. A Mamutban vacsoráztunk, majd visszamentünk a szállásra. A csapat jól szórakozott az este folyamán, a lefekvés elhúzódott…

Vasárnap:            A napot mindenki a reggelivel kezdte, a svédasztalos kajcsi ízlett. A szobai rendrakás után elhagytuk a szállodát és felmentünk a Várba. Gyönyörű kilátás nyílt a Dunára. Bementünk a Nemzeti Galériába. Ott találtunk egy nénit, aki Vasarely műveit mutatta be, majd mi is készítettünk egyet, több-kevesebb sikerrel. A palotából kilépve a Siklót is megnéztük. A finom ebéd után végül az Iparművészeti Múzeumba mentünk. Ott a színekről szóló kiállítást néztük meg. A szivárványszínű testszkenner mindenkinek tettszett. Pesten utaztunk villamossal, metróval is. Végül felszálltunk a vonatra és elindultunk Barcikára.

Nagyon jól éreztünk magunkat és remélem, még egyszer elmegyünk oda!

 

Február 24-én vendégül láttuk a szülőket és a testvéreket a Táblajátékos foglalkozás keretében.

Március 23-án megrendeztük iskolánkban a Tehetségnapot. A szülőknek és pedagógusoknak Dr Kormos Dénes tartott előadást.      

Április 1-én Egerbe kirándultunk, ahol az Eszterházy Egyetem vendégei voltunk. A Matematika Tanszéken a bővebb Zometool készletből bonyolultabb konstrukciókat készítetek, ördöglakatokkal, fakirakókkal foglalkoztunk. Emlékezetes marad a Varázstorony lépcsőinek megmászása és a fizikai jelenségekkel kapcsolatos interaktív játékok.

Az iskolavezetés felkérésére a táblajátékokból bemutató műhelyfoglalkozást tartottunk az ötödikes diákokkal az iskolánkban 2017. április 7-8.-án tartott Kelet-Magyarországi Tehetségfejlesztő Konferencia ECHA-diplomások Műhelye rendezvényen.

A pályázat lezárásaként 2017. június 8-án kiállítással egybekötött játékdélutánt tartottunk iskolánk 4-8.-os diákjainak az aulájában.

A konferencia kapcsán a táblajátékokkal meghívtak Dombrádra, ahol 2017.június 13-án a Dr. Bereczky Zsigmond Református Általános Iskolában tartottam foglalkozást 8 tutorált diáknak, szüleiknek és 5 pedagógusnak.

 

Válaszok arra a kérdésre, hogy

Neked miért volt jó a Matematikai Játékok Műhelye?

 

„Nagyon élveztem, mert sokat játszottunk és a matematikát egy másik, kreatívabb, szórakoztatóbb oldaláról ismerhettük meg. Budapesten, Egerben és minden kedd délután jól szórakoztunk. Jobban élveztem, mint egy sima matekszakkört, vagy matekórát. Szeretném, ha jövőre is részese lehetnék ennek a nagyszerű programnak és még sokat ismerkedhetnék ezzel a témával.”

„Azért, mert szeretem a matematikát és nem csak olyan, mint egy matekóra, hogy írunk egy kockás lapra, hanem játékos feladatokat oldunk meg. Azért szeretem, mert jó a társaság és jól szórakozunk együtt. Ha jövőre is lenne ilyen szakkör, akkor szívesen jönnék.”

„Nekem ez a program azért jó, mert tudtam fejleszteni a logikámat, új játékokat ismertem meg, új helyeken jártam, ahol lehet, hogy máskor soha nem járhatok. A közösség pedig nagyon jó volt. Jövőre azért szeretnék járni erre, mert érdekes volt számomra, meg a fentiek miatt is.”

„Azért volt jó a kirándulás, mert nem olyan mintegy sima szakkör, vagy óra, hanem különleges. Sok különleges dolgot láttunk és próbálhattunk ki, amit lehet, hogy nem is láttam volna, ha nem jövök. Nagyon remélem, hogy jövőre is lesz, mert akkor biztosan jövök.”

„Azért volt jó, mert több helyre is eljutottunk és szórakozhattunk. Sok újat tanultam ez alatt az egy év alatt. Jövőre is szeretném, ha lenne, mert szeretnék még több újat tanulni.”

„Azért, mert jól szórakoztunk, játékosan tanultunk. Más osztályok diákjaival is többet voltunk és a matematikatanárunkkal is több időt töltöttünk.”

„Nagyon jól éreztem magam, mivel jó a társaság és a kirándulások mellett tanultunk néhány érdekes és különleges dolgot. Teljesen más volt, mint egy átlagos szakkör, vagy egy matekóra. A nagyobbak és a kisebbek egyaránt tanultak egymástól. Jövőre is szeretnék jönni!”

„A foglalkozások nem csak konkrétan a matematikára összpontosult, hanem a logikára. Épp ezért nincsenek rossz megoldások. A foglalkozások nagyon eredeti módszerrel kötik le a figyelmet. A kirándulások nagyon érdekfeszítőek. Sok szokatlan dolgot láttunk és tanultunk is róluk. Jövőévben is hasonló foglalkozásokat várok.”

 „Azért szeretnék jövőre járni, mert sokat tanulhatok, megyünk kirándulni, meg persze sokat játszunk és jobb, mint egy rendes matekóra és a barátaimmal és a legjobb matektanárral együtt vagyok.”

„Azért szeretném, hogy jövőre is menjek erre a pályázatra, mert nagyon jó matematikai és logikai játékokkal ismerkedtem meg. Aki társaságkedvelő, az nagyon jó élményeket tud szerezni.”

 

Saját, és a kollégáim megítélése szerint is a pályázat elérte célját, sikerült maradandó élményeket nyújtani.

Suga László

       matematikatanár

Kazincbarcika 2017. június

Hozzászólások