Beszámoló az NTP-MTTD-18-0157 pályázathoz
A 2018/19-es tanévben sikeres pályázat eredményeként a „Mikrobik"! Kalandra fel, itt a MICRO:BIT! - Játékos programozás és kódolás néven induló foglalkozássorozattal gazdagodott iskolánkban a tanulók tanórán kívüli elfoglaltságainak köre.
Szeptember elején a megkeresett tanulók azonnal igent mondtak a műhelymunkában való részvételre. Órarendi ütközés miatt az eredetileg szerdára tervezett órák keddre kerültek, így a tanulóknak nem volt egyéb iskolai elfoglaltságuk ezen a napon. A tanév során egy ötödikes tanuló távozott a csoportból, költözés miatt, de azonnal akadt a helyére egy hetedikes jelentkező.
A 14:15-kor kezdődő délutáni foglalkozásokon a gyerekek aktívan vettek részt, Már a kezdés előtt ott várakoztak az informatika terem előtt, néhányan közülük gyakran fél órával is tovább maradtak, hogy befejezzék a megkezdett feladatot. Néhányan informatika órán is bemutatták a többieknek, hogy mivel foglalkoznak kedd délutánonként.
Fegyelmezési problémák ritkán jelentkeztek, inkább a csapatban végzett munka során fordult elő egymás ugratása, de ez a csoportmunka velejárója, miközben fejlődnek a kommunikációs készségek, a szociális kompetenciák és a társas kapcsolatok.
Az informatika, a kódolás és a programozás iránti érdeklődésük erősödött, szinte valamennyien szeretnének egy hasonló szakkör résztvevői lenni jövőre is. Egy tanuló saját játékot kezdett el készíteni, amit mindig tovább tudott fejleszteni a tanultak alapján.
Matematika órai tapasztalatok bizonyítják, hogy fejlődött a logikus gondolkodásuk, a problémamegoldó képességük, kreativitásuk, megtanultak tervezni.
Több kollégától is érkezett visszajelzés, hogy a tanórákon előfordult, hogy egy-egy adott problémát megpróbáltak a programozás szemszögéből megközelíteni, illetve szorgalmi feladatok elkészítésénél használták a megismert IKT eszközöket.
A pályázat sikerességét jelzi, hogy közülük sokan szeretnék, ha a jövő tanévben is folytatódna ez a műhelymunka. Van, aki Micro:bit-et kért a születésnapjára és olyan is akad, aki a foglalkozások hatására döntött úgy, hogy ilyen irányban szeretne továbbtanulni.
Nagy sikere volt a program zárásaként megtartott "Kincsvadászatnak" (plusz vállalás), amit az iskola épületében és udvarán rendeztünk meg.
Szeptember közepétől heti rendszerességgel tartottam a 2 órás foglalkozásokat. Az eredetileg szerdai napokra tervezett foglalkozások órarendi ütközés miatt keddi napokra helyeződtek át. Három esetben tartottam a szakkört szerdai napon, szeptember 19-én édesapám temetése, október 24-én az október 23. munkaszüneti nap és február 27-én a minősítésem miatt.
Április 9-én a Digitális témahét keretében nyitott foglalkozást tartottam, melyre mindenki meghívhatta a legjobb barátját, vagy barátnőjét. Ez is egy plusz alkalom volt a tervezetthez képest.
Május 15-én a szülők és a pedagógusok számára Bánné Mészáros Anikó tartott előadást a biztonságos internethasználatról, "Ismeri-e gyermeke online életét? címmel. Az előadás után a gyerekek közös programozásra hívták a szülőket, nagyszülőket.
Május 18-19-én Budapestre kirándultunk, ahol az Óbudai Egyetem vendégei voltunk, meglátogattunk egy 3D Galériát és a Csodák Palotájában töltöttünk egy kellemes délelőttöt.
A pályázat lezárásaként 2019. június 13-án egy újabb "Kincsvadászatra" hívtuk a szülőket és a diákokat.
A pályázathoz kapcsolódóan két kiegészítő tevékenységet vállaltam:
4 órás interaktív csoportos foglalkozás:
A foglalkozások helyszíne az IJROK Tompa Mihály Általános Iskolája. A 4 órából 2-ben a szülők a gyerekekkel segítségével ismerkedtek az új ismeretekkel, 1-1 órában pedig interaktív játékra és előadásra került sor.
- 2018.10.26. - Titkosítások, titkosítási módszerek bemutatása
- 2018.10.26. - QR-kódos "Kincsvadászat"
- 2018.05.15. - Ismeri a gyermeke online életét? - interaktív előadás szülőknek és a kollégáknak
- 2018.05.15. -Programozz apával (anyával, nagyival, tesóval)! - ezt tanultam ebben az évben
+1. 2018.06.13. - QR-kódos "Kincsvadászat" - (Nem szerepelt a pályázati programban)
2 napos tanulmányi út:
A tanulmányút helyszíne Budapest
2019.05.18. - látogatás az Óbudai Egyetemen; 3D Gallery Budapest - interaktív kiállítás
Az egyetem BGK karán megismerkedtünk a karon folyó képzésekkel, biztonságtechnikai berendezések működését figyelhettük meg és tájékoztatást kaptunk a tésztahíd építés, az autómodell építés történetéről és a karhoz való kötődéséről. Ezek után egy látványos drón bemutatót tekinthettünk meg.
Délután a 3D galléria várt bennünket, ahol mi is alkotókká váltunk, nem hittünk a saját szemünknek és nagyon élveztük az érdekes tárlatvezetést.
Végül elfoglaltuk a szállást és elfogyasztottuk az ízletes vacsorát.
2019.05.19. - Csodák Palotája - Billiárd Foci; 9D mozi; szabaduló szobák; Newton kiállítás; Tudósok csarnoka; Illúzió kiállítás; Logikai megálló; Playbar játékok
A Csodák Palotája egész délelőttös elfoglaltságot jelentett, a szabaduló szobák mindenki tetszését elnyerték, bár a 45 perc alatt csak 1 csoportnak sikerült kiszabadulnia. Az ebéd elfogyasztása után fáradtan, de élményekkel gazdagodva indultunk haza.
Saját, a kollégáim és a szülők megítélése szerint is a pályázat elérte célját, sikerült a gyerekek érdeklődését felkelteni a kódolás és a programozás iránt, maradandó élményekkel és remélhetőleg maradandó tudással lettek gazdagabbak.
Lukácsné Bogár Mónika
műhelymunka vezetője
Hozzászólások