Az iskolánk tanulóinak a létszáma tanév elején 83 fő volt, félévkor 88, jelenleg 91 fő. Felvehető maximális létszám: 100 fő. Diákjaink 11 településről járnak hozzánk. Bejáró tanulók száma: 22 fő. Hiányzások száma: 360 nap. Osztályfőnöki dicséretek száma: 84. Osztályfőnöki figyelmeztetések száma: 7. Iskolánk példás magatartású és szorgalmú tanítványaink aránya 66%, jó 26%, változó 8%.
Kitűnő tanulók száma: 17 fő. Jelesek száma: 6 fő. Tantárgyi dicséretek száma: 153.
Iskolánk tagja lett a Magyar Tenisz Szövetség Mini-tenisz programjának. A Magyar Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségponttá nyilvánította iskolánkat. Az elért eredményeinkre nagyon büszkék vagyunk és a statisztikai adatokat elemezve, rögtön felvetődik a kérdés mások-e az egyházi iskolákba járó diákok?
A válasz igen és nem. Január közepén csendes napot tartottunk. Az órákat a környék gyülekezeteinek lelkipásztorai tartották, akik egyben hitoktatók is. Az órákról csillogó szemmel jöttek ki, és mindenki azt mondta, de jó nálatok tanítani. A nagy kérdés az, hogy mi az, amiben más egy egyházi iskola, és mitől nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak a tanulók.
1. A református iskola pedagógusai szeretetteljes, biztonságos légkörben dolgoznak.
2. Az egyház nem években, hanem évtizedekben, évszázadokban gondolkodik, az iskola évszázados tradíciókra építve határozott elvárások közé szorítva igyekszik eljuttatni tanulóit a szeretet, az öröm és a tudás elérésére.
3. Az új alapítású református iskolák alulról építkeznek, alacsony tanuló létszámmal kezdik meg működésüket. Nem törekszenek a maximális osztálylétszámokra. Nem volt ez másként iskolánk esetében sem. Olyanok vagyunk, mint egy nagy család, mindenki ismer mindenkit, látjuk, ha valakit valami bánt. Szeretettel, odafigyeléssel próbáljuk oldani a másikban lévő feszültséget.
4. A negatív viselkedést nem egy beírással akarjuk csupán megoldani, hanem odafigyeléssel, beszélgetéssel igyekszünk a deviáns magatartást helyes irányba terelni.
5. A gyermekeknek szükségük van korlátokra, világosan megfogalmazott szabályokra, amelyek egyetemesek és állandóak. A szabályokat igyekszünk következetesen betartani, és betartatni. Talán kimondhatjuk, hogy az egyházi iskolák nem függnek annyira az aktuális oktatáspolitikától.
6. A Nemzeti Alaptanterv ránk nézve is kötelező, de a védő és megsegítő szerep elsődlegességét hangsúlyozzuk, így az iskoláinkból kikerülő diákok viselkedésüket és gondolkodásukat illetően egyaránt neveltebben kerülnek ki.
7. Iskolai életünk szerves része a hittanóra, a hétkezdő istentisztelet, a reggeli áhítat, a napkezdő és záró imádság. Ezek az alkalmak szemléletformáló közös erkölcsi tanításokat hordoznak.
8. Szólnunk kell még a család és az iskola szoros együttműködéséről, a rengeteg találkozásról, beszélgetésről, a közös alkalmakról, mert ahhoz, hogy hatni tudjunk a diákjainkra, ismernünk kell őket és környezetüket.
9. Az építkezésben, az elért eredményekben nagy szerepet játszottak az iskolánkba járó tanulók szülei, nagyszülei, akik segítségükkel, szeretetükkel bátorítást adtak munkánkhoz.
10. Az iskolánk környékén lévő gyülekezetek, és a Kazincbarcika-felsői Református Gyülekezet, amelyek féltő gondoskodással vesznek körül bennünket és imádságaikkal segítik tevékenységünket.
A tisztánlátás áldását kérjük minden Tompa Mihály Református Általános Iskolát szívében hordozóra: „hogy felismerjék, mikor kell várni, és megértsék, mikor kell lépni."
Székelyné Varga Mária Kolumbán Gábor
igazgató iskolalelkész
Hozzászólások